Prvi pregled u Logopedsko-defektološkom centru LogoVox obuhvata uzimanje anamnestičkih podataka, opservaciju i testiranje  baterijom testova pomoću koje se procenjuje govorno-jezički i psiho-motorni razvoj. Posle dobijenih rezultata postavlja se logopedska dijagnoza.

“Nastavak…“

Anamnestički postupak podrazumeva uzimanje podataka od pacijenta lično, od njegovih roditelja ili članova uže porodice. To su podaci o trudnoći, pojavi riziko faktora u toku same trudnoće, naslednim bolestima u porodici, porođaju, postnatalnom periodu, motornom i govorno-jezičkom razvoju. Na prvi pregled poželjno je poneti medicinsku dokumentaciju drugih specijalista (ORL pregled, pregled neurologa, psihologa, psihijatra…).

Procena govorno-jezičkog razvoja zavisi od hronološkog uzrasta pacijenta.  Cilj svakog testiranja je da opišemo kvalitet govornog čina, preko koga ćemo naslutiti ili u potpunosti otkriti evidentnu prisutnost pojedinih kvaliteta poremećaja govora i jezika. Kod pacijenata mlađeg uzrasta procenjuje se razumevanje, govorna produkcija, senzomotorni razvoj i socio-emocionalno ponašanje. Kod starijih dodatno se procenjuje i sposobnost grafomotornog izražavanja, sposobnost čitanja i pisanja.

Na prvom pregledu mogu se definisati preventivne mere i postupci logopedskih i defektoloških intervencija radi ublažavanja i otklanjanja govorno-jezičkih i senzo-motornih poremećaja, kao i davanje uputstava za dalji logopedski i defektološki tretman.

“Zatvori…“

Tretman obuhvata primenu raznih metoda i tehnika u cilju otklanjanja govorno-jezičke patologije i poremećaja komunikacije. Primenjuje se kod poremećaja koji se javljaju i razvijaju u detinjstvu ili se javljaju kod odraslih prouzrokovanih povredom ili bolešću, poput moždanog udara ili povrede mozga. Logopedski tretman se primenjuje kod dece i odraslih kod kojih postoje:

Defektološki tretman podrazumeva podsticanje  onih  domena razvoja u kojima dete sporije napreduje ili se primećuje zastoj u napretku.  Vodeći računa o individualnom tempu napredovanja i sagledavajući sliku ukupnog razvoja defektolog kreira tretman prema potrebama svakog pojedinca. Cilj defektološkog tretmana je da omogući pojedincu da ostvari maksimum svojih potencijala. U Logopedsko-defektološkom centru LogoVox  defektološki tretmani su individualizovani i podrazumevaju primenu različitih metoda i tehnika u cilju:

  • razvoja kognitivnih sposobnosti
  • razvoja perceptivnih sposobnosti
  • razvoja motornih sposobnosti
  • pripreme deteta za školu
  • savladavanja školskog gradiva
  • razvoja socio-emocionalnih veština
  • podsticanja samostalnosti kroz razvoj veština potrebnih za aktivnosti svakodnevnog života

Šta je Tomatis® metoda?

Tomatis® metoda je prirodan neinvazivni pristup senzornoj stimulaciji. Sastoji se od posebnih sesija slušanja gde se glas ili muzika menjaju u realnom vremenu i kao takve predstavljaju prirodni „trening“ mozga. Primenjujući naizmenične filtere na muziku Mocarta, Valcera, gregorijanskog pevanja i ljudskog glasa, dr Tomatis je pokazao trajne promene u veštinama slušanja. Kada veštine slušane obrade ne funkcionišu kako bi trebalo, informacije kasne, završe na pogrešnom, mestu ili se jednostavno izgube u prevodu. Postoji razlika između čuti i slušati. Slušanje/auditivna obrada podrazumeva mogućnost da primite, obradite i koristite ono što čujete iako je prag čujnosti uredan. Simptomi neadekvatne slušne obrade su isti kao kod problema sa sluhom, osim što se ne mogu otkriti standardnim testom sluha. Slušna obrada je mnogo više od sluha. Metoda Tomatis® ima za cilj da poboljša potencijal ušiju kako bi pomogle u treniranju mozga stvarajući tako promene u auditivnom procesuiranju, učenju, komunikaciji emocionalnoj i kognitivnoj sposobnosti. Ovaj efekat nastaje zbog neuroplastičnosti što je sposobnost mozga da stvara nove veze nakon specijalizovanih, trajnih i ponovljenih stimulusa.je multi-senzorni program koji pomaže u poboljšanju motoričkih i kognitivnih sposobosti. Program se sastoji od posebno dizajnirane muzike obrađene neuroakustičnim modifikacijama, kao i serijom važbi zasnovane na pokretu.

Kako funkcioniše?

Kod Tomatis® metode u toku slušanja muzike dolazi do iznenadnih i neočekivanih promena tzv. gatting efekta. Muzika se naglo menja u svojoj jačini, visini, boji i intezitetu. Ove promene su neprimetne za mozak i stvaraju efekat iznenađenja. Kao odgovor, mozak razvija svoju sposobnost da otkrije ove promene, što je veoma važno za poboljšanje slušne pažnje.

Kako se zvuk prenosi?

Zvuk se prenosu putem uređaja nazvanog „elektronsko uvo“ kojeg je osmislio dr Alfred Tomatis. Tokom Tomatis sesija slušanja muzika se prenosi preko slušalica koje provode zvuk putem vazdušne i koštane provodljivosti. Muzika preko slušalica dospeva u slušni kanal postavljenim na svako uho i kroz vibraciju preko vrha lobanje. Zvuk se prvo prenosi preko kosti lobanje na taj način se mozak
priprema za prijem zvuka putem vazdušne provodljivosti. Ovaj dvostruki prenos zvuka je proces koji će učiniti da mozak pravilno analizira zvučnu poruku. Pokrijte uši i pričajte normalne glasnoće. Čućete svoj glas savršeno jasno jer putuje uglavnom preko kosti lobanje. Tomatis® metoda ima primenu u rešavanju:

  • Školskih i akadamskih probleba(diskalkulija, disleksija, disgrafija)
  • Problema pažnje i koncentracije
  • Problemi u koordinaciji, ritmu, praksiji, vizuoprostornoj spospbnosti
  • Veštinama verbalne komunikacije, podstiče razvok govora i jezika

Razvoj govora i jezika

Teško je naučiti kako izgovoriti reč kada ne možete jasno da obradite zvukove. Problem, sa slušanjem može da uzrokuje kašnjenje govora i jezika, čak učiniti dete neverbalnim. TOMATIS® metoda radi na na neuroplastičnosti neuronskih puteva koji dekodiraju i analiziraju zvukove, ravnotežu, koordinaciju i motoriku. Ova metoda može pomoći deci i odraslima da razvijaju strategije suočavanja sa poremećajima učenja i jezika.

Pažnja

Metoda Tomatis® je zasnovana na principu prenošenja kontrasta u muzici koja je dizajnirana tako da neprestano izneneđuje mozak. Cilj je pomoći mozgu da razvije automatske mehanizme za otkrivanje promena, koji služe za jačanje pažnje.


Razvoj motorike

Kroz direktnu interakciju sa vestibularnim nervom, Tomatis® metoda utiče na mišićni tonus i vertikalni položaj. Vestibularni sistem učestvuje u svim pokretima tela, tako da igra važnu ulogu u snalaženju u prostoru, automatizaciji pokreta tokom učenja, koordinaciji, kao i integraciji ritma.

Terapija oralnog postavljanja 

(Oral placement therapy-OPT)

Terapija oralnog postavljanja (Oral placement therapy-OPT) je vrsta oralno-motorne terapije koja je fokusirana na specifične pokrete koji su potrebni za govor i hranjenje. Ovakav vid tretmana povezuje auditivni i vizuelni sistem sa taktilnim i proprioceptivnim senzornim sistemima. Primarni ciljevi terapije su poboljšanje funkcije hranjenja i poboljšanje izgovora glasova. Sve vežbe se sprovode uz pomoć Talk tools instrumenata i usmerene su na mišiće vilice, usana, jezika i nepca. Pogodnost ovakve vrste tretmana je da se može primenjivati  kod dece i kod odraslih. Tretmani se kreiraju na osnovu detaljne  procene, a sprovode se kombinacijom različitih instrumenata u zavisnosti od individualnih potreba svake osobe.

SOUNDSORY je multi-senzorni program koji pomaže u poboljšanju motoričkih i kognitivnih sposobosti. Program se sastoji od posebno dizajnirane muzike obrađene neuroakustičnim modifikacijama, kao i serijom važbi zasnovane na pokretu.

SOUNDSORY je dizajniran da bude siguran, efikasan i može da pomogne svima, ali najviše osobama sa autizmom i razvojnim problemima, poremećajima senzorne i auditorne obrade, kašnjenjem u motornom razvoju, osobama koje imaju problema sa ravnotežom i koordinacijom, ADD i ADHD-om.

Program SOUNDSORY  pomaže kod:

  • Veštine određivanja vremena i redosleda
  • Praksije i motornog planiranja
  • Percepcije i i orijentacije u prostoru
  • Sposobnosti praćenja uputstva
  • Čitanje i pisanje
  • Pažnja i fokus

Program Soundsory se sprovodi 40 dana po 30 minuta, svakog radnog dana. Nakon 20 tretmana pravi se pauza u trajanu od 2 nedelje, zatim se nastavlja.

Logopedske artikulacione i masažne sonde jesu 12 specijalno konstruisanih instrumenata napravljenih od nerđajućeg medicinskog čelika. Sonde služe za izvršavanje mehaničkog uticaja na artikulacione organe i mišiće. Cilj logopedskih sondi je da se dobije pravilna artikulacija za nepravilno artikulisane glasove kao i za poboljšanje mišićnog tonusa na licu. Sonde spadaju u višenamenske instrumente:
  • Sonde služe za korekciju izgovora jednog ili više glasova
  • Sonde služe za logopedsku masažu oro-facijalne muskulature
  • Sonde se koriste tokom vežbi za stimulaciju oralne prakse
Važno je da napomenemo da su sonde bezbolne za upotrebu i da se sa njima postižu brži rezultati u formiranju pravilnog glasa i poboljšanja mišićnog tonusa.

FORBRAIN@ je specijalizovan neuronski uređaj namenjen stimulaciji mozga, pomoću koga poboljšavamo govor, pažnju, pamćenje i fokus.

Problemi sa pažnjom se često javljaju zbog problema u percepciji zvuka. 80% senzornih informacija dolazi preko uha, a to određuje ukupan nivo budnosti i pažnje mozga. Kroz pojačanu koštanu provodljivost i korišćenje dinamičkog filtera Forbrain@ poboljšava našu pažnju i obradu zvuka. Pomaže nam da eliminišemo smetnje iz spoljne sredine kao jedan od glavnih uzroka neefikasnosti.
Konstantna pažnja omogućava bolju produktivnost, bolje razmišljanje i pamćenje.

Pomoću koštane provodljivosti i dinamičkog filtera ovaj uređaj stvara povratnu slušnu informaciju našeg glasa. Forbrainov dinamički filter poboljšava ne samo sluh nego i ceo vestibularni sistem, upravljajući kretanjem, motornim planiranjem, pažnjom i prostornom orijentacijom.

Kada govorimo ili čitamo naglas koristeći Forbrain@, naš sopstveni glas aktivira slušne puteve u mozgu omogućavajući im da lakše pamte.

Forbrain@ se koristi kod dece od treće godine svaki dan po deset do petnaest minuta u kontinuitetu 6 do 8 nedelja. Mogu ga koristiti i deca školskog uzrasta, tinejdžeri, studenti, profesionalci i starije osobe.

Logopedskom centar LogoVox poseduje i Forbrain sa dodatnim mikrofon koji služi za slušnu stimulaciju dece i odraslih koji nisu verbalni ili osoba koje u početku ne žele da pričaju. Terapeut koristi dodatni mikrofon da bi uspostavio bolju vezu sa pacijentom, pomaže mu da se prilagodi senzacijama obstrane koštane provodljivosti. Pomoću dodatnog mikrofona može da se vežba i pravilan izgovor glasova.

Skale se koriste za procenu jezičkog razumevanja i produkcije kod dece uzrasta od 2 do 7 godina. Test se sastoji od dve skale: Skale jezičkog razumevanja i Skale jezičke produkcije.

“Nastavak…“

Testovni materijal koji se koristi u proceni je prilagođen deci, a zadaci u okviru testova imaju formu igre i samim tim čine test zabavnim za dete. Skale primenjuju samo logopedi u dijagnostičkom postupku. Osim procene jezičkih sposobnosti, od pojedinačne reči do produkcije složenih sintaktičkih struktura, skalama se procenjuje i sposobnost inferencijalnog rezonovanja kao i metajezičke sposobnosti.

Rezultati koji se dobijaju primenom ovih skala se obrađuju i daju detaljan uvid jezičkog postignuća deteta, na osnovu kog se kreira individualni plan tretmana za svako dete.

Nove Reynell razvojne jezičke skale, pored toga što pružaju detaljan uvid u detetova jezička postignuća, daju nam mogućnost retestiranja u cilju praćenja detetovog napretka na planu jezičkog razumevanja i produkcije.

“Zatvori…“

U koži se nalazi taktilni sistem koji omogućava telu pristup taktilnim senzacijama iz spoljašnjeg sveta. Iz nekoliko razloga problem sa taktilnim sistemom mogu uzrokovati neka od sledećih stanja:

  • Hipersenzibilni taktilni sistem je negativna prekomerna reakcija na dodir koji obično ne bi bio problem. Osoba sa hipersenzitivnim taktilnim sistemom često će reagovati negativno na zagrljaj, skraćivanje kose ili noktiju i često se žale na različite teksture, šavove, izbegavaju nošenje odeće različitih materijala. Jednostavna ogrebotina na koži može izazvati  veoma burnu reakciju.
  • Hiposenzibilni taktilni sistem-osoba sa hiposenzibilnim taktilnim sistemom često ne reaguje na taktilni unos. Duboka posekotina, snažan pritisak ili drugi vid povrede dovode do malo ili ni malo rekcije. Oni često traže intenzivnu senzornu stimulaciju u nastojanju da registruju senzaciju.
  • Nefunkcionalni taktilni sistem je sistem koji jednostavno ne radi.

Program MNRI Taktilne Integracije koristi neuro-taktilne tehnike za stimulisanje različitih receptora na koži, radeći na odgovarajući način kako bi uključili i integrisali taktilni sistem u celokupni sistem tela i uma. Kada se taktilni sistem integriše, moždano stablo opušta odbrambene reflekse, osoba se oseća bezbedno i može se nastaviti sa zdravim motoričkim, komunikacijskim i kognitivnim razvojem.

Urođeni primarni pokreti i refleksni obrasci koji su izraženi kod svakog pojedinca su ključni elementi ljudskog razvoja. Mnogi od tih refleksa su ključni za preživljavanje, naročito tokom perioda stresa i opasnosti. Oni su takođe osnovni neurološki  gradivni blokovi za sve naučene pokrete i veštine i veoma utiču na razvoj mozga i mnogih kognitivnih i intelektualnih procesa tokom razvoja.

Kod neke dece i odraslih primitivni refleksi mogu biti prisutni nakon stresnih događaja zbog razvojnih motornih problema i poremećaja senzornog procesiranja. Očekivano je da se svi primarni refleksi ugase do kraja druge godine. Ukoliko su primitivni refleksi prisutni i nakon tog perioda smatra se da postoji neuro-razvojno kašnjenje.

MNRI Integracija dinamičkih i posturalnih refleksa se može primenjivati pri razvoju strukturalnih, emocionalnih, intelektualnih i razvojnih veština, pomaže pri rešavanju dugoročnih problema uzrokovanih slabim senzo-motornim razvojem. To je prirodan pristup rešavanju razvojnih motornih, emocionalnih i kognitivnih poremećaja koristeći snagu refleksnih obrazaca kao prvog urođenog motornog odgovora.

MNRI program podrazumeva korišćenje prirodnih neinvazivnih pokreta koji se lako uče.

Predstavlja kinesku energetsku masažu sa akupresurom koja se zasniva na energiji KI ili Či koja prolazi kroz organizam. Postoje 12 meridijana putem kojih ta energija prolazi. Ti meridijani mogu da se zablokiraju i tada nastaju oboljenja i druga patološka stanja. Tretiranjem tačaka po tim meridijanima može da se utiče na protok Ki energije i da se vrše lečenje i regeneracija organizma. Tretman se izvodi pokretima prstiju i rukama pomoću različitih masažnih tehnika, akrupresure i manipulacije.

Tui na masažom se može uticati na emocionalna stanja kod najmlađih, kod različitih strahova, anksioznosti, kod problema sa spavanjem, probavom, mokrenjem u krevet, epilepsijom, smanjivanje mahanja ručicama, razvoju govora itd.

Building Block aktivnosti predstavljaju program, odnosno skup aktivnosti koje je osmislila Cecilia Koester. Aktivnosti iz ovog programa se baziraju na osnovnim obrascima kretanja pomoću kojih se formiraju i jačaju neuronske veze.

Svaka od aktivnosti usmerena je na određenu razvojnu veštinu koja nedostaje ili još nije integrisana u nervnom sistemu. Building Block aktivnosti namenjene su svoj deci a posebno su prilagođene deci sa višestrukim smetnjama.

Učenje se bazira na 3 dimenzije kretanja:

  • dimenzija napred/nazad- integracija moždanog stabla i neokorteksa
  • dimenzija gore/dole-integracija limbičkog sistema i neokorteksa
  • dimenzija levo/desno-integracija leve i desne hemisfere

Vežbe se mogu sprovoditi kroz igru, uz ritmičke pesmice ili samo kao masaža.

Aktiviranjem ove tri dimenzije dolazi do integracije nižih motoričkih obrazaca u više što dovodi do poboljšanja prostorne i senzorne svesnosti, ekspresivnih jezičkih veština (govor, pisanje, pevanje), receptivnih jezičkih veština, poboljšanja organizacije i emocionalne obrade, bolje sposobnosti učenja,  komunikacije i mišljenja.

Brain gym je senzomotorni program koji se temelji na učenju kroz iskustvo kretanja. Sastoji se iz 26 aktivnosti koje se vežbaju kroz tri dimenzije tela.

Brain gym aktivnosti podstiču komunikaciju mozga sa ostalim delovima tela, podstiču slobodno kretanje, igru , kreativnost i ublažavaju stres.

Ovim aktivnostima  putem pokreta dolazi do stvaranja novih neuronskih puteva u mozgu. Zajedno funkcionisanje mozga i tela dovodi do poboljšanja:

  • opšte motorne koordinacije
  • pažnje, koncetracije i pamćenja
  • logičkog mišljenja i razumevanja
  • organizacijskih veština
  • emocionalne ravnoteže
  • čitanja, pisanja, jezičkih i matematičkih sposobnosti i sportskih veština
  • kao i na smanjenju napetosti i hiperaktivnosti

U Logopedsko-defektološkom centru LogoVox vrši se neuropsihološko testiranje kojim možete da dobijete uvid u vaše intelektualno i kognitivno funkcionisanje. Testiranje se obavlja primenom neuropsihološke baterije testova koja  procenjuje:

  • pamćenje
  • pažnju i koncentraciju
  • egzekutivne funkcije
  • vizuomotornu i konstrukcionu organizaciju
  • govornu produkciju i razumevanje govora
  • emocionalni status

Svaki pojedinac koji želi da proveri svoje kognitivno stanje može da se podvrgne neuropsihološkom testiranju. Ovo je nezaobilazna metoda dijagnostike kod osoba koje su doživele moždanu traumu različite etiologije, kao i kod osoba koje imaju problema sa pažnjom, pamćenjem, govorom i egzekutivnim funkcijama. NPS testiranje može ukazati na suptilne poremećaje kognitivnih funkcija što može biti jedan od prvih simptoma demencija ili blagog kogntivnog poremećaja. Važnu primenu ima i kod osoba kod kojih usled različitih etioloških faktora postoji neki oblik afazije.

Podaci i rezultati, prikupljeni putem ovog testiranja omogućavaju stručnjacima da efikasno postave dijagnozu i pruža pomoć u procesu lečenja. Nakon obavljenog testiranja  i obrade rezultata dobijaju se precizni podaci o svakom ispitaniku i na osnovu njih se kreira jedinstveni program neuropsihološke rehailitacije.

Tretmani su koncipirani tako da podstiču restituciju oštećenih funkcija ili pronalaze kompenzatorne mehanizame kako bi se postojeći poremećaji minimalizovali. Ovakav vid tretmana obuhvata i stalnu saradanju sa porodicom radi sprovđenja vežbi i u kućnim uslovima, kao i radi praćenja napretka pacijenta. Nakon sprovođenјa aktivnih tretmana i rehabilitacije sprovodi se i retest kojim se vrši evaluacija napredovanja svakog pacijenta.

TRETMAN POKRETOM

Reedukacija psihomotorike ili tretman pokretom zasniva se na neuropsihološkim činjenicama. Koristi se telom i pokretom podstičući razvoj i funkcije CNS. Reedukativni postupci pružaju mogućnost da se utiče na reorganizaciju dispraksičkih i disgnostičkih odnosa, čime bitno utičemo na razvoj saznajnih postupaka u razvojnom dobu.

Vežbe u reedukaciji su prilagođene svakom detetu, njegovom uzrastu i sposobnostima. Svaki pokret se doživljava, opisuje, prepoznaje po vrsti i osobinama. Terapeut reedukator svaku vežbu (pokret) jasno definiše, zna njenu primenu i šta očekuje od nje. Uvežbavaju se pokreti koji se prirodno događaju u procesu razvoja, koji time i podstičemo. Doživljaji koji ti pokreti bude prepoznajemo, privodimo svesnom saznavanju deteta u tretmanu, bogateći time i njegov psihički život. Pokret je bitan za usmeravanje osećanja, od kojih i zavisi mogućnost organizovanja poketa. Razvoj osećanja i pokreta idu paralelno uslovljavajući se uzajamno kod harmoničnog razvoja. 

U reedukaciji se izvode opšte i specifične vežbe u zavisnosti rezultata koji se dobiju na osnovu dijagnostičke procene.

L

Poremećaj